PREAMBUŁA

Kodeks Etyczny stanowi zespół zasad będących dla nauczyciela i pracownika wytyczną w codziennym postępowaniu w jego życiu osobistym i pracy zawodowej. Etyka zawodu nauczyciela i pracownika dotyczy postawy, kultury osobistej, odpowiedzialności, wrażliwości, uczciwości, wiedzy i kompetencji. Właściwe wypełnianie roli zawodowej to klucz do sukcesu, a środkiem pomocnym do jego osiągnięcia powinno być rzetelne stosowanie się do przepisów prawa oraz poniższych zasad etycznych. Nauczyciel i
pracownik powinien stanowić wzór osobowości prawej, szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka. Nadrzędnym zadaniem nauczyciela i pracownika jest troska o dobro ucznia i jego wszechstronny rozwój.
Podstawa prawna:
a) art. 68 ust. 2 pkt 5 Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.);
b) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2230);
c) Preambuła, art.4 oraz Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r - Karta Nauczyciela (Dz. U. 2021 poz. 1762 z późn. zm.);
d) „Standardy kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych”, określone w komunikacie nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF nr 15, poz. 84).

§ 1

KODEKS ETYKI NAUCZYCIELSKIEJ

 1. Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie najwyższego poziomu swej pracy, ma obowiązeksumiennie wywiązywać się ze swoich zadań w procesie nauczania, wychowania i opieki.
2.  Nauczyciel powinien być tolerancyjny wobec innych przekonań religijnych, światopoglądowych, rasy i narodowości, szanując godność drugiego człowieka.
3. Nauczyciel respektuje prawa wychowanka i dokłada starań, aby były one znane oraz właściwie chronione i realizowane w jego miejscu pracy. W szczególności nauczyciel respektuje i chroni prawa wychowanka i jego rodziców lub opiekunów do kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych  wyborów, oraz prawa do intymności.
4. Nauczyciel odnosi się do wychowanka z życzliwością, wyrozumiałością i cierpliwością, a jednocześnie jest stanowczy i konsekwentny w stosowaniu  ustalonych kryteriów wymagań.
5. Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej pozycji dla osiągania kosztem wychowanka i jego rodziców lub opiekunów korzyści osobistych. W trosce o godność zawodu nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować
wszelkie sytuacje, które mogą być przez wychowanka lub  inne osoby interpretowane jako korupcyjne.
6. Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzeganie tajemnicy zawodowej obejmującej informacje o danych osobowych wychowanków i osobistych sprawach dotyczących wychowanków, jego rodziców i opiekunów prawnych. Ujawnienie wiadomości objętych
tajemnicą zawodową jest dopuszczalne jedynie  wówczas, gdy:
a) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego  zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub innych dóbr osobistych;
b) zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do naruszenia prawa;
c) ujawnienie poufnych informacji innemu nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych;
d) ujawnienie poufnych informacji innemu specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi świadczenie uczniowi niezbędnej mu profesjonalnej pomocy.
7. Nauczyciel zobowiązany jest do nierozpowszechniania informacji z posiedzenia rad pedagogicznych.
8. Nauczyciel jest odpowiedzialny za budowanie dobrych relacji z rodzicami wychowanka.
9. Nauczyciel powinien być lojalny wobec swoich przełożonych oraz gotowy do wykonywania poleceń służbowych, mając na uwadze przestrzeganie prawa.
10. powinien dzielić się zdobytym doświadczeniem i wiedzą z innymi nauczycielami.
11. Nauczyciel nie podważa autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty, wszelkie uwagi o dostrzeżonych błędach w ich postępowaniu powinien najpierw przekazać bezpośrednio zainteresowanym.
12. Nauczyciel troszczy się o dobre imię placówki, prestiż zawodu, aktywnie włącza się w życie placówki oraz stara się poszerzać jej oddziaływanie na rzecz środowiska.
13. Nauczyciel, który naruszył zasady etyki zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania mające na celu usunięcie skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.
14. Nauczyciel nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej i ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego
współpracowników.

§ 3

KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH

1. Kodeks Etyki Pracowników placówki, określa standardy postępowania, których przestrzeganie jest gwarancją kompetencji, odpowiedzialności i wysokich walorów moralnych pracowników placówki, w związku z wykonywaniem przez nich swoich
obowiązków.
2. Etyki przeciwdziała korupcji, rozumianej jako nadużycie stanowiska publicznego, dla uzyskania prywatnych korzyści. Korupcja obejmuje płatne faworyzowanie, nepotyzm, nadużycie kompetencji, wynikających z pełnionej funkcji, w celu uzyskania korzyści, przekupstwo, kradzież majątku publicznego lub środków publicznych.
3. Pracownik dba o prestiż placówki i jakość wykonywanej pracy.
4. Pracownik zachowuje wysoką kulturę, uprzejmość i życzliwość w kontaktach z uczniami, rodzicami uczniów, przełożonymi, podwładnymi i współpracownikami.
5. Pracownik placówki wykonuje swoje obowiązki rzetelnie i bezstronnie, wykorzystując w sposób najlepszy swoją wiedzę i umiejętności.
6. Pracownik dba o terminowe, zgodne pod względem formalnym i merytorycznym wykonywanie zadań, wynikających z zakresu jego obowiązków oraz dodatkowych dyspozycji i poleceń przełożonych.
7. Pracownik gospodaruje publicznymi środkami finansowymi racjonalnie, oszczędnie i efektywnie i jest gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie.
8. Pracownik nie uchyla się od odpowiedzialności za swoje postępowanie. Jest gotów do przyjęcia krytyki w razie zaniedbania swoich obowiązków, uznania swoich błędów oraz ich niezwłocznego naprawienia.
9. Pracownik dba o podnoszenie swoich kwalifikacji i pogłębianie wiedzy zawodowej, potrzebnej do wykonywania zadań.
10. Pracownik prowadzi powierzone sprawy w sposób obiektywny, bezstronny, bezinteresowny i uczciwy.

§ 4

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Każdy nauczyciel i pracownik ma obowiązek przestrzegać zasad Kodeksu Etyki oraz reagować na jego naruszanie.
2. Nieprzestrzeganie lub naruszenie obowiązujących zasad i norm etycznych traktowane jest jako działalność na szkodę placówki.
3. Za naruszenie postanowień Kodeksu etyki, nauczyciel/pracownik ponosi odpowiedzialność karną lub porządkową, o ile przepisy prawa tak stanowią.
4. Osoby zajmujące stanowiska kierownicze w placówce mają obowiązek wszechstronnego i wnikliwego rozpatrzenia każdej informacji o naruszeniu lub podejrzeniu naruszenia norm etycznych zawartych w Kodeksie
5. Kodeks Etyczny podlega publikacji na stronach internetowych placówki w celu  poinformowania interesantów o standardach zachowania i wykonywania obowiązków służbowych przez nauczycieli i pracowników
6. Nauczyciel i pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem Etyki.
7. Traci ważność zarządzenie nr 28/2012 Dyrektora Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu z dnia 3 października 2012 roku w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etyki
pracowników placówki.

8. Kodeks Etyczny Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu wprowadza się na podstawie zarządzenia nr 3/2023 w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etycznego Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu z dnia 23.06.2023r.